Skip to main content

Praha 28. 1. 2022 V aktuální pandemické situaci ze dne na den přechází na distanční výuku třídy nebo se zavírají i celé školy. Učitelé musí měnit výukové plány uprostřed týdne a navíc zastoupit výuku kolegů v karanténě. V příštím týdnu jsou očekávány až dvojnásobné počty nakažených (České noviny). Česká středoškolská unie (ČSU) požaduje, aby se školy opět staly bezpečným a předvídatelným prostředním. Pro zvládnutí této situace navrhuje přechod na distanční výuku na následujících čtrnáct dní.

Vláda prohlásila, že školy zavírat nebude. V důsledku současné situace a současných opatření jich je ale prakticky nemalá část buď uzavřena, nebo značně omezena. Podle průzkumu ČSU na sociálních sítích zamířily do karantény v posledních čtrnácti dnech až dvě třetiny středoškoláků. Náhlé změny nemají dobrý vliv na psychické zdraví středoškoláků. Není výjimkou, že školy musí karantény řešit přes noc uprostřed týdne, některé třídy míří z karantény do karantény, nebo je ve škole přítomna jen malá část žáků. Ve školách chybí jistota.

„U nás ve škole to je tak, že jdeme z karantény do karantény. Jsme vždy pár dní ve škole a dozvíme se, že byl opět někdo pozitivní a jdeme domů. Neřeší se nic jiného, než kdo půjde do karantény, a nemůžeme se vůbec soustředit na výuku,“ popisuje situaci Elena Musilová, studentka gymnázia v Ústí nad Orlicí.

Distanční výuka na následujících čtrnáct dní umožní zhodnotit nastalou situaci ve školství, dá jistotu a uleví přehlceným žákům, pedagogům i rodičům. Podmínkou je dodržet co nejkratší trvání takového stavu. Je třeba zapracovat na nastavení režimu a jasných podmínek ve školách tak, aby studenti i personál věděli, co mohou v nejbližších dnech a týdnech očekávat. Legislativně snazší alternativou k vyhlášení celoplošné distanční výuky pak může být prodloužení pololetních prázdnin.

„Aktuální situace klade na psychické i fyzické zdraví žáků a pedagogů obrovské nároky. Říkáme, že školy nezavíráme, ale v důsledku situace a protiepidemických opatření je vzdělávání omezeno více než při distanční výuce. Celoplošná čtrnáctidenní distanční výuka by nám umožnila vytrhnout školy ze zdánlivě nekončícího cyklu karantén studentů a pedagogů a udržet výuku v chodu alespoň online,“ říká Ondřej Nováček, předseda České středoškolské unie.

S žádostí o přechod na distanční výuku se Česká středoškolská unie obrátila na ministra školství Petra Gazdíka. Na odpověď momentálně čeká.