Skip to main content

Začátkem listopadu (5.10. 2017) se v Místodržitelském paláci v Brně konala již pátá akce Zažij střední jinak. Tentokrát jsme se zaměřili na výuku informatiky na středních školách. Podle středoškoláků i hostů, kteří se zúčastnili našeho workshopu, by se měla výuka informatiky změnit především v tom, jakým způsobem je k ní přistupováno nejen ze strany žáků, ale i učitelů.

V první části programu jsme se věnovali debatě s hosty, kteří účastníkům poskytli nový pohled na celou problematiku. Každý z hostů se běžně vyskytuje v jiném prostředí a patří mezi různé věkové generace, proto bylo zajímavé sledovat, v čem se jejich názory shodují a v čem odlišují. Našimi hosty byli:

  • Bára Bühnová (Czechitas, Masarkova univerzita)
  • Petr Naske (předseda Jednoty školských informatiků)
  • Honza Mrázek (student informatiky na Masarykově univerzitě, spoluautor korespondenčních seminářů z informatiky)
  • Roman Koláčný (kybersoutez.cz)

V druhé části programu jsme se věnovali workshopu, kdy se účastníci a hosté rozdělili do skupin a společně v menších skupinách probírali osobní zkušenosti s výukou informatiky. V průběhu této aktivity se vytvořili plakáty, na které bylo vypsáno, jak by výuka měla vypadat a čemu by se naopak měla vyvarovat.

Výstupy:

  1. Středoškoláci se shodli na tom, že jedním z nejdůležitějších faktorů při výuce informatiky je pozitivní motivace. Žáci se často cítí demotivováni, protože je probíraný obsah nad jejich síly, nebo je látka příliš těžká.
  2. Učitel by měl být při výuce průvodcem a žák by se měl samostatně s jeho pomocí propracovat k cíli, který pro něj bude mít smysl a hodnotu. S tím souvisí to, že informatika je tvůrčí proces a nedá se škatulkovat. Východiskem by mohla být práce na větších projektech, v rámci kterých by si žák musel osvojit hned několik různých dovedností.
  3. Velkým problémem je podle účastníků nedostatečné vzdělání některých pedagogů, tudíž častokrát dochází k tomu, že žáci mají lepší vzdělání v IT než jejich učitelé.
  4. Informatika je velmi širokým oborem, proto by bylo efektivní, kdyby měli studenti možnost rozdělit se do skupin podle zájmu a následně se danému tématu věnovat do hloubky.
  5. Výuka by měla reagovat na aktuální požadavky, proto by mělo docházet k neustálé aktualizaci učebních postupů i samotného obsahu.