Začátkem listopadu (5.10. 2017) se v Místodržitelském paláci v Brně konala již pátá akce Zažij střední jinak. Tentokrát jsme se zaměřili na výuku informatiky na středních školách. Podle středoškoláků i hostů, kteří se zúčastnili našeho workshopu, by se měla výuka informatiky změnit především v tom, jakým způsobem je k ní přistupováno nejen ze strany žáků, ale i učitelů.
V první části programu jsme se věnovali debatě s hosty, kteří účastníkům poskytli nový pohled na celou problematiku. Každý z hostů se běžně vyskytuje v jiném prostředí a patří mezi různé věkové generace, proto bylo zajímavé sledovat, v čem se jejich názory shodují a v čem odlišují. Našimi hosty byli:
- Bára Bühnová (Czechitas, Masarkova univerzita)
- Petr Naske (předseda Jednoty školských informatiků)
- Honza Mrázek (student informatiky na Masarykově univerzitě, spoluautor korespondenčních seminářů z informatiky)
- Roman Koláčný (kybersoutez.cz)
V druhé části programu jsme se věnovali workshopu, kdy se účastníci a hosté rozdělili do skupin a společně v menších skupinách probírali osobní zkušenosti s výukou informatiky. V průběhu této aktivity se vytvořili plakáty, na které bylo vypsáno, jak by výuka měla vypadat a čemu by se naopak měla vyvarovat.
Výstupy:
- Středoškoláci se shodli na tom, že jedním z nejdůležitějších faktorů při výuce informatiky je pozitivní motivace. Žáci se často cítí demotivováni, protože je probíraný obsah nad jejich síly, nebo je látka příliš těžká.
- Učitel by měl být při výuce průvodcem a žák by se měl samostatně s jeho pomocí propracovat k cíli, který pro něj bude mít smysl a hodnotu. S tím souvisí to, že informatika je tvůrčí proces a nedá se škatulkovat. Východiskem by mohla být práce na větších projektech, v rámci kterých by si žák musel osvojit hned několik různých dovedností.
- Velkým problémem je podle účastníků nedostatečné vzdělání některých pedagogů, tudíž častokrát dochází k tomu, že žáci mají lepší vzdělání v IT než jejich učitelé.
- Informatika je velmi širokým oborem, proto by bylo efektivní, kdyby měli studenti možnost rozdělit se do skupin podle zájmu a následně se danému tématu věnovat do hloubky.
- Výuka by měla reagovat na aktuální požadavky, proto by mělo docházet k neustálé aktualizaci učebních postupů i samotného obsahu.