Žáci z České středoškolské unie nesouhlasí se zavedením povinné maturity z matematiky od roku 2019, kterou plánuje ministr školství Marcel Chládek. Podle nich se jedná o předčasný krok, jemuž musí předcházet změna výuky již tak pro mnoho žáků problematického předmětu.
“Nejprve musíme změnit výuku matematiky, teprve potom lze uvažovat o zavedení povinné maturitní zkoušky. Testováním se totiž matematická znalost nezlepší. Předmět je dlouhodobě nejméně oblíbeným a naše výsledky stále klesají jak v současné podobě státních maturit, tak v mezinárodních srovnáních. Je nutné předmět udělat přístupnější a modernější, zaměřit se na pochopení, a ne biflování vzorců,” říká nový předseda České středoškolské unie Štěpán Kment.
Minulý týden uspořádala Česká středoškolská unie svůj V. republikový sněm, kde aktivní středoškoláci diskutovali o dalším směřováním spolku a o maturitách. Po dvou letech od vzniku organizace se svůj výkonný post rozhodl opustit jeden z jejích zakladatelů, dosavadní předseda Filip Jelínek, neboť již před rokem završil svá gymnaziální studia. Novým předsedou byl zvolen jeho dosavadní místopředseda Štěpán Kment, žák pražského Gymnázia Na Vítězné pláni.
Středoškoláci přijali manifest shrnující jejich názory na vlastní vzdělávání a proběhla i panelová diskuze o maturitách. Jejími hosty byli poslanci školského výboru Jiří Zlatuška a Nina Nováková, tiskový mluvčí EDUin Bob Kartous a ředitel CERMAT Jiří Zíka. Ze sněmu také proběhlo několik živých vstupů České televize.
“V případě povinné maturity z matematiky musí být didaktický test koncipován zcela jinak – měl by být více zaměřen na logické úlohy a práci s informacemi. Tak bude mít smysl i pro uchazeče o sociálně či humanitně zaměřené vysokoškolské obory. Nesmíme zapomínat, že matematika není pouze o typových příkladech, ale hlavně o logice – tomu bohužel výuka ani testy často neodpovídají,” vysvětluje David Bouz, místopředseda České středoškolské unie.
“Zavést povinnou maturitu z matematiky už v roce 2019 je předčasné. Spatřujeme v tom tlak Svazu průmyslu a dopravy ČR, který ovšem neponese žádnou odpovědnost za chystané změny. Vše musí být koncepční, nikoliv uspěchané zájmem průmyslníků,” dodává Štěpán Kment.
Česká středoškolská unie pokračuje v komentování vzdělávací politiky s cílem upozornit na názory středoškoláků.