O co se mohou regionální politici zasadit?
Komunikujeme s rodiči
Rodiče jsou nejen voliči, ale také často hybná síla změny. Je dobré vědět, co chtějí a potřebují. Jak si představují kvalitu. Je dobré s nimi vést dialog. Je dobré je informovat a vzdělávat.
- Nabízíme občanům informace o tom, jaké jsou moderní metody ve vzdělávání, kultivujeme povědomí o vzdělávání, budujeme komunitu, např. formou tematických večerů věnovaných vzdělávání EDUpoint (EDUin) či workshopů (ČOSIV).
- Hledáme dobré příklady na zapojování obce do života školy (EDUin + města z projektu Extra třída http://www.extratrida.cz/).
- Používáme Rodiče vítáni, nástroj EDUin, pomocí kterého si škola sama hledá cestu, jak se více otevřít rodičům http://www.rodicevitani.cz/dotaznik/.
Připravujeme včas strategie i cesty k jejich naplnění
Lidé se musí domluvit na plánu a zapsat si ho. A také připravit realizaci a sledovat, jestli se naplňuje.
- Vytváříme vize města/obce a následné plány/strategie rozvoje vzdělávání, do kterých vtahujeme všechny lokální aktéry ve vzdělávání (kroužky, ddm, školy, firmy, atd.) a aktivně podporujeme jejich spolupráci. Ve strategiích je i plán implementace a evaluace (Dvůr Králové).
- Jako radnice tyto vize reflektujeme i v investičních strategiích a programovém prohlášení radnice (Kolín).
- Využíváme MAP (Místní akční plány) a MAS (Místní akční skupiny) jako nástroj účinné podpory změny ve vzdělávání. Místní akční plán je šance ke zlepšení a změně, nikoliv pouhý nástroj k dalšímu čerpání prostředků (MAP Sedlčansko).
- Máme školskou komisi, která je složená z lokálních osobností ve vzdělávání a funguje jako poradní orgán (Psáry).
- Pokud máme v regionu znevýhodněnou školu, řešíme toto systémově, např. vytvoříme promyšlený systém přespádování, nabídneme ostatním školám podporu při vzdělávání žáků z této znevýhodněné školy (např. předškolní přípravou, sdílenou poradnou pro školy, podporou podpůrných profesí a úzce spolupracujeme se sociálním odborem při podpoře vytváření dobrého sociálního zázemí rodin dětí). (Krnov, Chomutov, Sokolov).
- Efektivně propojujeme činnosti v sociální a vzdělávací oblasti při řešení komplexních problémů jako je třeba záškoláctví (Krnov).
- Spolupracujeme s ostatními obcemi na úrovni ORP, pomáháme si navzájem (větší pomáhají menším, např. s rekonkurzy, sdílíme navzájem příklady dobré praxe). (Otrokovice)
Podporujeme školy a učitele
Školy a obce si mohou být velmi prospěšné a užitečné. Voliči mluví o stavu škol ve svých městech a obcích. Je to důležité téma. Většinou jsou rodiči nebo prarodiči a někdy dokonce studenty. Hlasují tzv. nohama. Zapisují se a chodí tam, kde je to pro ně dobré. Hledají kvalitu. Přemýšlejí o tom, co to je kvalitní vzdělání.
- Snažíme se školám ulehčit od narůstající byrokracie tím, že nad rámec povinného rozpočtu navyšujeme prostředky zřizovatele na další administrativní sílu nebo externí služby, aby učitelé mohli především učit (Úvaly).
- Zaměstnáváme přímo na úřadu člověka, který za školy připravuje projekty a žádosti o finanční prostředky tak, aby se tím samotné školy nemusely zatěžovat. (Svitavy).
- Vytipováváme si priority, které pak podporujeme celkově na všech školách a na to tvoříme společné projekty – např. společné vzdělávání, podpora polytechniky apod. (Svitavy)
- Přilepšujeme školám finančně, aby si mohly zajistit podpůrné profese jako například speciální pedagogy, psychologa, logopeda, etopeda, rodilé mluvčí pro výuku jazyků, lektory češtiny jako druhého jazyka, asistenty pro ředitele/ku, sociální pedagogy (mohou být i sdílení mezi několika školami) či kariérové poradce. Kromě toho pomáháme školám získat na tyto služby finanční podporu z kraje (Psáry).
- Podporujeme rozvoj všeobecné gramotnosti na středních odborným školách (např.digitální, čtenářské, jazykové, finanční) (EDUin).
- Nabízíme (a dotujeme) DVPP (další vzdělávání pedagogických pracovníků) v inovativních oblastech (Psáry).
- Vychováváme prostřednictvím škol ke zdravému lokálnímu partriotismu – motivujeme děti, aby z našeho regionu neodcházely (Kolín).
- Podporujeme praxi studentů pedagogiky v párových dvojicích s učiteli (Učitel naživo). Nabízíme školám, aby začaly s měřením kvality a zlepšováním klimatu ve školách. Dostupné jsou autoevaluační nástroje MŠMT: Cesta ke kvalitě a ČŠI: Kvalitní škola http://www.csicr.cz/cz/Kvalitni-skola (EDUin, ČOSIV)
- Využíváme dostupné nástroje pro vyhodnocování kvality škol zřizovatelem http://www.nuov.cz/ae/doporuceni-pro-zrizovatele-k-hodnoceni-skol (EDUin, ČOSIV)
Podporujeme celoživotní vzdělávání, neformální vzdělávání a komunitní život škol
Už dávno se vzdělávání děje naejen ve škole, ale čím dál tím více mimo ni. Pamatujte na to při svých vzdělávacích strategiích.
- Jsme v kontaktu i se školami v naší obci, které přímo nezřizujeme (např. speciální a některé střední školy) a zapojujeme je do místní činnosti (např. projekt Příběhy našich sousedů, Extra třída atd.) (Kolín).
- Podporujeme celoživotního vzdělávání: máme univerzitu třetího věku, kterou realizujeme ve spolupráci s místní knihovnou. Pořádáme zde například kurzy počítačové gramotnosti a jiné (Kolín). V rámci naší ZUŠ realizujeme výuku i pro seniory (Akademie seniorů ZUŠ Hostivař při Praze 15).
- Podporujeme komunitní přesah školy (např. Škola jako místo setkávání při sezónních oslavách a akcích) (Psáry).
- Máme podnikatelský inkubátor (Kolín).
Kde se už politici zapojili do volební lavičky?
![](https://stredoskolskaunie.cz/wp-content/uploads/2018/09/Mapa-vyplněných-obcí-1-kandidát.png)
![](https://stredoskolskaunie.cz/wp-content/uploads/2018/09/Screen-Shot-2018-09-14-at-11.05.05-1.png)
Pod záštitou