JAKÝ JE PROBLÉM?
JAK TO CHCEME VYŘEŠIT?
- na středních školách často žákovské parlamenty vůbec neexistují (podle dat České školní inspekce je najdeme jen na 52,7% středních škol)
- pokud samosprávy existují, v mnoha případech nemají možnosti reálně ovlivnit dění ve škole (například proto, že jejich činnost nepodporuje vedení školy nebo nereaguje na jejich návrhy a požadavky)
- setkáváme se také s tím, že středoškoláci neví, jaké možnosti samospráva má – že může třeba zorganizovat debatu se zajímavými hosty, promítání filmu nebo vydávat školní časopis – a tím přispět k tomu, aby byla škola pro všechny lepším místem
- žákovská samospráva není považována za důležitého aktéra ve školním prostředí, není propojena se školskou radou
- vnímáme jako klíčové, aby na škole fungovaly demokratické procesy – tedy aby vedení vyslyšelo a adekvátně reagovalo na požadavky nebo návrhy, které žákovská samospráva vznese – pokud se tak neděje, přispívá to k pozdější apatii a nedůvěru v demokracii
- podrobnější úpravou práv a povinností žákovské samosprávy ve školském zákoně, tak, jak je to běžné v mnoha zemích
- metodickou podporou žákovských samospráv ze strany MŠMT
- organizací vlastních akcí, na kterých se zástupci žákovských parlamentů z celé ČR mohou setkávat, vyměňovat si zkušenosti a inspirovat se navzájem
- legislativní úpravou, která by propojila školskou radu se žákovskou samosprávou (zástupce žákovské samosprávy by měl mít místo ve školské radě)
- medializací příkladů dobré praxe