Máš článek, o který by ses chtěl/a podělit? Zašli nám ho a my ho publikujeme!

Kdo se stal učitelem roku 2018, aneb vyhlášení Global Teacher Prize

Od | Aktuality, Blog | Žádný komentář

Ve čtvrtek 14.6. 2018 se v mramorovém sále ČSOB v Praze uskutečnilo vyhlášení prvního ročníku Global Teacher Prize Česká republika, kterého jsme se jako partneři měli tu čest účastnit. 

Jedná se o celosvětovou soutěž, která oceňuje učitele na základních a středních školách. Její české kolo pořádá organizace EDUin. Při výběru učitele se hledí například na angažovanost učitele, zaujetí pro povolání či originalitu výuky.

Nominovat učitele mohl kdokoli z jeho okolí. Ať už jeho ředitel, student, či kolega. Soutěže se účastnilo přes 60 soutěžících, z nichž přibližně 30 postoupilo do semifinále a 10 do finále. Porota si dala tu práci a osobně přijela navštívit všech 10 finalistů přímo do vyučovacích hodin. Na základě této zkušenosti porota vybrala tři vítěze, kteří postupují do mezinárodního kola. Číst dále

Otevřený dopis České středoškolské unie: odmítáme levnou jízdu za horším vzděláním vol. 2

Od | Aktuality, Blog, Revoluce na střední, Tiskové zprávy, Zapoj se | Žádný komentář

PRAHA 24. května – Vážený pane předsedo vlády Babiši, vážení členové vlády,

obracíme se na vás jménem žáků a studentů středních škol sdružených ve studentském spolku za kvalitní vzdělávání Česká středoškolská unie, z. s., a to ve věci usnesení vlády ze dne 30. dubna 2018. V tomto usnesení vláda České republiky schválila Rozpočtovou strategii sektoru veřejných institucí pro roky 2019 až 2021. Do uvedeného dokumentu vláda nezapracovala částku 30 000 000 000 Kč, o kterou pan předseda vlády přislíbil 22. dubna na jednání se zástupci středoškolských a vysokoškolských studentů navýšit rozpočet Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen “MŠMT”) od roku 2019. Číst dále

Rozhovor s prvním předsedou České středoškolské unie

Od | Aktuality, Blog | Žádný komentář

Jan Papajanovský patří k třem zakladatelům České středoškolské unie. V roce 2013 se zároveň stal jejím prvním předsedou. Jak ČSU vznikala, jak se vyvíjela a co říká první předseda na současný vývoj ČSU? Rozhodli jsme se s ním v rámci pětiletého výročí udělat rozhovor a zjistit to.

Začátky a Studentská unie
Co tě motivovalo, aby ses stal spoluzakladatelem ČSU?
Byl jsem už nějakou dobu předseda naší studentské rady. Kraj nás chtěl sloučit s jinou školou, proti čemuž jsme udělali petici. Nakonec se nám slučování po sérii demonstrací podařilo zastavit. Totéž ovšem čekalo i jiné školy, které jsme tehdy kontaktovali, povzbudili, aby také uspořádali nějaké protesty. Tehdy mě napadlo, že by bylo fajn, kdyby se studentské rady nějak trvaleji provázaly. Číst dále

Středoškoláci a budoucí učitelé: Odmítáme levnou jízdu za horším vzděláním

Od | Aktuality, Blog, Revoluce na střední, Tiskové zprávy, Zapoj se | Žádný komentář

PRAHA 8. dubna – Středoškoláci a studenti učitelských oborů vyjadřují nesouhlas s kroky vlády Andreje Babiše, na jejichž základě má resort ministerstva školství přijít o 400 milionů korun v souvislosti s novými slevami na jízdném pro mládež a seniory. V otevřeném dopise, pod nějž organizace sbírají podpisy, kritizují, že se jedná o druhou největší částku ze všech zasažených oblastí státního rozpočtu. Požadují proto zrušení škrtů ve školském resortu a reinvestici těchto prostředků do vzdělávání. Vláda v demisi Andreje Babiše odsouhlasila tyto škrty usnesením o zavedení nové slevy z jízdného ve vlacích a autobusech pro seniory na jednání vlády 27. března. Číst dále

V Praze proběhne VII. ročník studentské akce Neruden. Pozvání přijali Jiří Drahoš i docent Konvalinka z Akademie věd

Od | Aktuality, Blog, Parlamenty, Partner, Tiskové zprávy | Žádný komentář

Praha, 13. února – Studenti pražského Gymnázia Jana Nerudy pořádají 23. února již VII. ročník unikátního projektového dne pod názvem Neruden. Na pořádání akce se tento rok podílí na sedmdesát studentů napříč ročníky gymnázia. Prostřednictvím tématu “Monopoly – jeden a víc” chtějí přitáhnout pozornost k řadě celospolečenských otázek týkajících se vědy, vzdělávání, ekonomiky, médií a umění. Akce je i pro letošní rok otevřena široké veřejnosti.

Každoročně se do organizace Nerudne zapojí desítky studentů napříč všemi ročníky gymnázia. Také to dokazuje velký význam akce pro školní komunitu. Podle studenta maturitního ročníku a hlavního koordinátora Maxima Oweyssi hraje akce pro školu nezastupitelnou roli: “Za několik let jsme se naučili prostřednictvím organizace učit mladší ročníky projektovému managementu, ke kterému se běžně ve výuce nedostanou. Nechceme, aby akce byla jen pro pasivní příjemce jejího obsahu, naopak se snažíme zaktivizovat celou školu,” říká a doplňuje, že do akce je zapojeno i vedení školy a někteří učitelé.

Mezi hosty letošní Neruden uvítá namátkou například ekonoma Tomáše Sedláčka, filosofa Jana Sokola, docenta Jana Konvalinku z Akademie věd, novináře Seznam zpráv Jindřicha Šídla či moderátora Českého rozhlasu Michaela Rozsypala. V diskuzi pod názvem “Mají školy ve 21. stoletím monopol na vzdělání?” budou o tématu vzdělávání diskutovat hosté Ondřej Šteff (SCIO), Jan Sokol (filosof), Daniel Münich (think tank IDEA) a Tomáš Feřtek za moderace maturantky a předsedkyně České středoškolské unie Lenky Štěpánové. Dojde na kontrast mezi specializací odborného školství a rozvoj všeobecných gramotností i roli učitele v rychle se měnícím světě.

V debatě na téma “Jedna věda?” maturanti Václav Sedmidubský a Maxim Oweyssi s hosty rozeberou otázky vzájemného vztahu společnosti a vědy, investic do výzkumu či toho, proč mají lidé tendenci oponovat vědeckým faktům jako je například globální oteplování. Odpovědi pomůže naleznout docent Jan Konvalinka a další hosté z Akademie věd. Program vyvrcholí rozhovorem s neúspěšným kandidátem na prezidenta Jiřím Drahošem, který povede rovněž maturant Šimon Trantina.

Na akci zvou studenti širokou veřejnost a k účasti lákají i žáky jiných středních škol. “Chtěli bychom inspirovat studenty, aby se pustili do podobných projektů. Kromě unikátního vzdělávacího zážitku také studentská iniciativa, vedena ve spolupráci s učiteli a ředitelkou, rozvíjí kulturní prostředí na škole. Věříme, že se nejedná o pouhý studentský den, a že akce podobného typu mají hlubší smysl,” zakončuje Maxim Oweyssi. Více o Nerudni včetně programu je k dipozici na facebookové události Neruden: Monopoly – jeden a víc.

Středoškolák Dominik Tichý: Předávání své znalosti ostatním je nádherná věc

Od | Blog | Žádný komentář
Dominik Tichý, devatenáctiletý student Mendelova gymnázia v Opavě, před třemi lety převzal vedení tamního debatního klubu. Díky inovativním nápadům a energii, kterou do koučování vložil, se mu z teprve začínajícího klubu povedlo udělat největší a jeden z nejúspěšnějších klubů v České republice. Respekt vrstevníků se podle něj dá získat tím, že do trénování dáte srdíčko. V kroužcích, které na školách vedou sami studenty, vidí obrovský nevyužitý potenciál.

Číst dále

Seminář Projektu Kepler „Jak si vylepšit vlastní školu?”

Od | Blog, Nezařazené | Žádný komentář
Vzdělávací iniciativa Projekt Kepler vznikla před necelými dvěma lety na Gymnáziu Jana Keplera. Na škole organizuje pravidelné přednášky a diskuze, provozuje debatní klub nebo Nástěnku inspirace a v neposlední řadě se podílí například na tvorbě školního časopisu. Mezi její čerstvé aktivity patří také semináře „Jak si vylepšit vlastní školu?”, které pořádá pro studenty středních škol. Jeden takový seminář se v polovině prosince konal na Gymnáziu Nad Kavalírkou.

Číst dále

Práce s žákovskou zpětnou vazbou a hodnocení učitelů v Norsku

Od | Aktuality, Blog, Revoluce na střední, Revoluce na střední, Žákovské hodnocení | Žádný komentář

Na konci září jsme ve spojitosti se zaváděným kariérním řádem učitelů otevřeli téma žákovské zpětné vazby. Ačkoli novelu zákona o pedagogických pracovnících hodnotíme velmi kladně, jelikož poptávka po kariérním řádu již existuje roky, a stejně tak pozitivně hodnotíme vznikající standard učitele, který má být součástí novely, je třeba zmínit, že z celého postupu hodnocení učitelů a vzdělávání jako takového vypadli samotní žáci. A to i přesto, že to jsou právě oni, kteří se pohybují v samotném centru vzdělávacího procesu – ve třídě.

Číst dále

Olympiáda lidských práv – soutěž, která tě donutí zamyslet se

Od | Blog | Žádný komentář
Olympiáda lidských práv (OLP) – co si pod tímto pojmem lze představit? Nečekejte, že se jedná o klasickou předmětovou olympiádu, kterou známe ze školních lavic. Olympiáda lidských práv je unikátní soutěží pro všechny středoškoláky, kteří mají chuť naučit se formulovat a obhajovat své názory a zároveň se vzdělávat v oblasti lidských práv. Jak mi v rozhovoru řekl Ondra Kříž, výherce OLP 2015: “ V OLP ani tolik nejde o to, kdo si co myslí, ale jde o to, to dobře formulovat, přednést a stát si zatím.” 

Číst dále