Máš článek, o který by ses chtěl/a podělit? Zašli nám ho a my ho publikujeme!

Středoškoláci a budoucí učitelé: Odmítáme levnou jízdu za horším vzděláním

Od | Aktuality, Blog, Revoluce na střední, Tiskové zprávy, Zapoj se | Žádný komentář

PRAHA 8. dubna – Středoškoláci a studenti učitelských oborů vyjadřují nesouhlas s kroky vlády Andreje Babiše, na jejichž základě má resort ministerstva školství přijít o 400 milionů korun v souvislosti s novými slevami na jízdném pro mládež a seniory. V otevřeném dopise, pod nějž organizace sbírají podpisy, kritizují, že se jedná o druhou největší částku ze všech zasažených oblastí státního rozpočtu. Požadují proto zrušení škrtů ve školském resortu a reinvestici těchto prostředků do vzdělávání. Vláda v demisi Andreje Babiše odsouhlasila tyto škrty usnesením o zavedení nové slevy z jízdného ve vlacích a autobusech pro seniory na jednání vlády 27. března.

Podle místopředsedy iniciativy Otevřeno Daniela Pražáka jedná vláda v rozporu s vlastními prioritami. “V programovém prohlášení vláda vyzdvihuje školství jako jednu ze svých priorit, spolu s navýšením platů učitelů na 150 procent jejich stávající výše. Skutečnosti posledních dní v nás však vzbuzují pochybnosti o tom, zda se jedná o vážná slova, nebo pouze plané sliby,“ uvádí Pražák. Resort ministerstva školství je podle něj dramaticky podfinancovaný. To dokládají také data z mezinárodních srovnání, podle nichž Česká republika do vzdělávání investuje nízké procento HDP, které se dlouhodobě pohybuje pod průměrem zemí OECD.

Podle předsedy vlády v demisi pochází zmíněných 400 milionů korun z nevyčerpaných investičních programů a kurzových úspor. Školství tak údajně nepřijde o zásadní prostředky. Toto tvrzení Andreje Babiše razantně odmítá předsedkyně České středoškolské unie Lenka Štěpánová: “Jakékoliv prostředky jsou v současné situaci pro školství klíčové. Jestliže se dají přesunout, což vláda dokladuje právě jejich odkloněním do slev na jízdné, nepovažujeme jediný důvod pro jejich neinvestování zpět do vzdělávání za relevantní. Naopak požadujeme, aby vláda našla cestu, jak peníze efektivně využít právě pro účely zvyšování kvality vzdělávání.”

Ve shrnutí organizace požadují: zrušení usnesení a vyhledání prostředků na slevu v jízdném v jiných kapitolách státního rozpočtu, reinvestici dotčených 400 milionů korun do vzdělávání a další navyšování investic do resortu MŠMT. Otevřený dopis v neděli večer obdrželi Andrej Babiš a členové vlády na e-mail. Podporu veřejnosti se žáci a studenti snaží získat sběrem podpisů na petičním portále. Všechny informace obsahuje také facebooková událost!

Zveřejnil(a) Otevřeno dne 9. duben 2018

V Praze proběhne VII. ročník studentské akce Neruden. Pozvání přijali Jiří Drahoš i docent Konvalinka z Akademie věd

Od | Aktuality, Blog, Parlamenty, Partner, Tiskové zprávy | Žádný komentář

Praha, 13. února – Studenti pražského Gymnázia Jana Nerudy pořádají 23. února již VII. ročník unikátního projektového dne pod názvem Neruden. Na pořádání akce se tento rok podílí na sedmdesát studentů napříč ročníky gymnázia. Prostřednictvím tématu “Monopoly – jeden a víc” chtějí přitáhnout pozornost k řadě celospolečenských otázek týkajících se vědy, vzdělávání, ekonomiky, médií a umění. Akce je i pro letošní rok otevřena široké veřejnosti.

Každoročně se do organizace Nerudne zapojí desítky studentů napříč všemi ročníky gymnázia. Také to dokazuje velký význam akce pro školní komunitu. Podle studenta maturitního ročníku a hlavního koordinátora Maxima Oweyssi hraje akce pro školu nezastupitelnou roli: “Za několik let jsme se naučili prostřednictvím organizace učit mladší ročníky projektovému managementu, ke kterému se běžně ve výuce nedostanou. Nechceme, aby akce byla jen pro pasivní příjemce jejího obsahu, naopak se snažíme zaktivizovat celou školu,” říká a doplňuje, že do akce je zapojeno i vedení školy a někteří učitelé.

Mezi hosty letošní Neruden uvítá namátkou například ekonoma Tomáše Sedláčka, filosofa Jana Sokola, docenta Jana Konvalinku z Akademie věd, novináře Seznam zpráv Jindřicha Šídla či moderátora Českého rozhlasu Michaela Rozsypala. V diskuzi pod názvem “Mají školy ve 21. stoletím monopol na vzdělání?” budou o tématu vzdělávání diskutovat hosté Ondřej Šteff (SCIO), Jan Sokol (filosof), Daniel Münich (think tank IDEA) a Tomáš Feřtek za moderace maturantky a předsedkyně České středoškolské unie Lenky Štěpánové. Dojde na kontrast mezi specializací odborného školství a rozvoj všeobecných gramotností i roli učitele v rychle se měnícím světě.

V debatě na téma “Jedna věda?” maturanti Václav Sedmidubský a Maxim Oweyssi s hosty rozeberou otázky vzájemného vztahu společnosti a vědy, investic do výzkumu či toho, proč mají lidé tendenci oponovat vědeckým faktům jako je například globální oteplování. Odpovědi pomůže naleznout docent Jan Konvalinka a další hosté z Akademie věd. Program vyvrcholí rozhovorem s neúspěšným kandidátem na prezidenta Jiřím Drahošem, který povede rovněž maturant Šimon Trantina.

Na akci zvou studenti širokou veřejnost a k účasti lákají i žáky jiných středních škol. “Chtěli bychom inspirovat studenty, aby se pustili do podobných projektů. Kromě unikátního vzdělávacího zážitku také studentská iniciativa, vedena ve spolupráci s učiteli a ředitelkou, rozvíjí kulturní prostředí na škole. Věříme, že se nejedná o pouhý studentský den, a že akce podobného typu mají hlubší smysl,” zakončuje Maxim Oweyssi. Více o Nerudni včetně programu je k dipozici na facebookové události Neruden: Monopoly – jeden a víc.

Středoškolák Dominik Tichý: Předávání své znalosti ostatním je nádherná věc

Od | Blog | Žádný komentář
Dominik Tichý, devatenáctiletý student Mendelova gymnázia v Opavě, před třemi lety převzal vedení tamního debatního klubu. Díky inovativním nápadům a energii, kterou do koučování vložil, se mu z teprve začínajícího klubu povedlo udělat největší a jeden z nejúspěšnějších klubů v České republice. Respekt vrstevníků se podle něj dá získat tím, že do trénování dáte srdíčko. V kroužcích, které na školách vedou sami studenty, vidí obrovský nevyužitý potenciál.

Číst dále

Seminář Projektu Kepler „Jak si vylepšit vlastní školu?”

Od | Blog, Nezařazené | Žádný komentář
Vzdělávací iniciativa Projekt Kepler vznikla před necelými dvěma lety na Gymnáziu Jana Keplera. Na škole organizuje pravidelné přednášky a diskuze, provozuje debatní klub nebo Nástěnku inspirace a v neposlední řadě se podílí například na tvorbě školního časopisu. Mezi její čerstvé aktivity patří také semináře „Jak si vylepšit vlastní školu?”, které pořádá pro studenty středních škol. Jeden takový seminář se v polovině prosince konal na Gymnáziu Nad Kavalírkou.

Číst dále

Práce s žákovskou zpětnou vazbou a hodnocení učitelů v Norsku

Od | Aktuality, Blog, Revoluce na střední, Revoluce na střední, Žákovské hodnocení | Žádný komentář

Na konci září jsme ve spojitosti se zaváděným kariérním řádem učitelů otevřeli téma žákovské zpětné vazby. Ačkoli novelu zákona o pedagogických pracovnících hodnotíme velmi kladně, jelikož poptávka po kariérním řádu již existuje roky, a stejně tak pozitivně hodnotíme vznikající standard učitele, který má být součástí novely, je třeba zmínit, že z celého postupu hodnocení učitelů a vzdělávání jako takového vypadli samotní žáci. A to i přesto, že to jsou právě oni, kteří se pohybují v samotném centru vzdělávacího procesu – ve třídě.

Číst dále

Olympiáda lidských práv – soutěž, která tě donutí zamyslet se

Od | Blog | Žádný komentář
Olympiáda lidských práv (OLP) – co si pod tímto pojmem lze představit? Nečekejte, že se jedná o klasickou předmětovou olympiádu, kterou známe ze školních lavic. Olympiáda lidských práv je unikátní soutěží pro všechny středoškoláky, kteří mají chuť naučit se formulovat a obhajovat své názory a zároveň se vzdělávat v oblasti lidských práv. Jak mi v rozhovoru řekl Ondra Kříž, výherce OLP 2015: “ V OLP ani tolik nejde o to, kdo si co myslí, ale jde o to, to dobře formulovat, přednést a stát si zatím.” 

Číst dále

Soutěž a podnikej

Od | Blog | Žádný komentář

Soutěž pomůže středoškolákům rozjet vlastní firmu. Radit jim budou zkušení podnikatelé

Nastupovat na vysokou školu už se zkušenostmi z podnikání a s vlastním příjmem. To je myšlenka, kterou se snaží podpořit soutěž pro středoškoláky Soutěž a podnikej. Projekt startující prvního září v má pomoci mladým vizionářům splnit jejich sny. Středoškoláci budou moci představit vlastní podnikatelský záměr a ověřit si jeho funkčnost na reálném trhu. Celým procesem je navíc budou provázet zkušení mentoři a porotci. Finální projekty posoudí například i zakladatel společnosti Kiwi.com Oliver Dlouhý. Vítězný tým pak dostane peníze na rozjezd vlastního start-upu i cestu do Spojených států.

Číst dále

Škola budoucnosti – jak by měla vypadat?

Od | Blog | Jeden komentář
V poslední době se stále více lidí negativně vyjadřuje k úrovni českého školství. Neustále jsou omílány dokola kritické názory, že je české školství zastaralé, zpátečnické a celkově špatné. Ve třídách je příliš mnoho žáků, kteří se učí nepotřebné informace ze starých učebnic a nad nimi stojí kantoři otrávení svou mizerně placenou prací. Je tu nedostatek kvalitního vybavení pro školy, špatně nastavené zkoušky a testy včetně maturity. Otázka tedy zní – jak by to mělo být správně? Jakým směrem by se české školství mělo ubírat? Nyní vám představím takový svůj malý model střední školy budoucnosti a několik tipů jak vylepšit tu svou.

Číst dále

Debatování – nový fenomén ve světovém vzdělávání

Od | Blog | Žádný komentář

Proč s ním začít a jaké konkrétní kroky k tomu podniknout?

Soutěžní debatování je díky schopnostem a dovednostem, které pomáhá rozvíjet, ideálním doplňkem běžné školní výuky. V současné době se ve většině zemí světa rychle šíří, dokonce i v Česku je možné se mu aktivně věnovat. Přečtěte si, proč je debatování prospěšné, jak se zapojit do debatních soutěží a jak postupovat při zakládání debatního klubu na své škole.

Je to jednodušší, než by se mohlo na první pohled zdát. Stačí začít!

Číst dále

Switch to English

Česká středoškolská unie, z. s.
Plovdivská 3426/9, 143 00 Praha 4
info@stredoskolskaunie.cz

Náš Facebook | Náš Twitter