Máš článek, o který by ses chtěl/a podělit? Zašli nám ho a my ho publikujeme!

V Praze proběhne VII. ročník studentské akce Neruden. Pozvání přijali Jiří Drahoš i docent Konvalinka z Akademie věd

Od | Aktuality, Blog, Parlamenty, Partner, Tiskové zprávy | Žádný komentář

Praha, 13. února – Studenti pražského Gymnázia Jana Nerudy pořádají 23. února již VII. ročník unikátního projektového dne pod názvem Neruden. Na pořádání akce se tento rok podílí na sedmdesát studentů napříč ročníky gymnázia. Prostřednictvím tématu “Monopoly – jeden a víc” chtějí přitáhnout pozornost k řadě celospolečenských otázek týkajících se vědy, vzdělávání, ekonomiky, médií a umění. Akce je i pro letošní rok otevřena široké veřejnosti.

Každoročně se do organizace Nerudne zapojí desítky studentů napříč všemi ročníky gymnázia. Také to dokazuje velký význam akce pro školní komunitu. Podle studenta maturitního ročníku a hlavního koordinátora Maxima Oweyssi hraje akce pro školu nezastupitelnou roli: “Za několik let jsme se naučili prostřednictvím organizace učit mladší ročníky projektovému managementu, ke kterému se běžně ve výuce nedostanou. Nechceme, aby akce byla jen pro pasivní příjemce jejího obsahu, naopak se snažíme zaktivizovat celou školu,” říká a doplňuje, že do akce je zapojeno i vedení školy a někteří učitelé.

Mezi hosty letošní Neruden uvítá namátkou například ekonoma Tomáše Sedláčka, filosofa Jana Sokola, docenta Jana Konvalinku z Akademie věd, novináře Seznam zpráv Jindřicha Šídla či moderátora Českého rozhlasu Michaela Rozsypala. V diskuzi pod názvem “Mají školy ve 21. stoletím monopol na vzdělání?” budou o tématu vzdělávání diskutovat hosté Ondřej Šteff (SCIO), Jan Sokol (filosof), Daniel Münich (think tank IDEA) a Tomáš Feřtek za moderace maturantky a předsedkyně České středoškolské unie Lenky Štěpánové. Dojde na kontrast mezi specializací odborného školství a rozvoj všeobecných gramotností i roli učitele v rychle se měnícím světě.

V debatě na téma “Jedna věda?” maturanti Václav Sedmidubský a Maxim Oweyssi s hosty rozeberou otázky vzájemného vztahu společnosti a vědy, investic do výzkumu či toho, proč mají lidé tendenci oponovat vědeckým faktům jako je například globální oteplování. Odpovědi pomůže naleznout docent Jan Konvalinka a další hosté z Akademie věd. Program vyvrcholí rozhovorem s neúspěšným kandidátem na prezidenta Jiřím Drahošem, který povede rovněž maturant Šimon Trantina.

Na akci zvou studenti širokou veřejnost a k účasti lákají i žáky jiných středních škol. “Chtěli bychom inspirovat studenty, aby se pustili do podobných projektů. Kromě unikátního vzdělávacího zážitku také studentská iniciativa, vedena ve spolupráci s učiteli a ředitelkou, rozvíjí kulturní prostředí na škole. Věříme, že se nejedná o pouhý studentský den, a že akce podobného typu mají hlubší smysl,” zakončuje Maxim Oweyssi. Více o Nerudni včetně programu je k dipozici na facebookové události Neruden: Monopoly – jeden a víc.

Středoškolák Dominik Tichý: Předávání své znalosti ostatním je nádherná věc

Od | Blog | Žádný komentář
Dominik Tichý, devatenáctiletý student Mendelova gymnázia v Opavě, před třemi lety převzal vedení tamního debatního klubu. Díky inovativním nápadům a energii, kterou do koučování vložil, se mu z teprve začínajícího klubu povedlo udělat největší a jeden z nejúspěšnějších klubů v České republice. Respekt vrstevníků se podle něj dá získat tím, že do trénování dáte srdíčko. V kroužcích, které na školách vedou sami studenty, vidí obrovský nevyužitý potenciál.

Číst dále

Seminář Projektu Kepler „Jak si vylepšit vlastní školu?”

Od | Blog, Nezařazené | Žádný komentář
Vzdělávací iniciativa Projekt Kepler vznikla před necelými dvěma lety na Gymnáziu Jana Keplera. Na škole organizuje pravidelné přednášky a diskuze, provozuje debatní klub nebo Nástěnku inspirace a v neposlední řadě se podílí například na tvorbě školního časopisu. Mezi její čerstvé aktivity patří také semináře „Jak si vylepšit vlastní školu?”, které pořádá pro studenty středních škol. Jeden takový seminář se v polovině prosince konal na Gymnáziu Nad Kavalírkou.

Číst dále

Práce s žákovskou zpětnou vazbou a hodnocení učitelů v Norsku

Od | Aktuality, Blog, Revoluce na střední, Revoluce na střední, Žákovské hodnocení | Žádný komentář

Na konci září jsme ve spojitosti se zaváděným kariérním řádem učitelů otevřeli téma žákovské zpětné vazby. Ačkoli novelu zákona o pedagogických pracovnících hodnotíme velmi kladně, jelikož poptávka po kariérním řádu již existuje roky, a stejně tak pozitivně hodnotíme vznikající standard učitele, který má být součástí novely, je třeba zmínit, že z celého postupu hodnocení učitelů a vzdělávání jako takového vypadli samotní žáci. A to i přesto, že to jsou právě oni, kteří se pohybují v samotném centru vzdělávacího procesu – ve třídě.

Číst dále

Olympiáda lidských práv – soutěž, která tě donutí zamyslet se

Od | Blog | Žádný komentář
Olympiáda lidských práv (OLP) – co si pod tímto pojmem lze představit? Nečekejte, že se jedná o klasickou předmětovou olympiádu, kterou známe ze školních lavic. Olympiáda lidských práv je unikátní soutěží pro všechny středoškoláky, kteří mají chuť naučit se formulovat a obhajovat své názory a zároveň se vzdělávat v oblasti lidských práv. Jak mi v rozhovoru řekl Ondra Kříž, výherce OLP 2015: “ V OLP ani tolik nejde o to, kdo si co myslí, ale jde o to, to dobře formulovat, přednést a stát si zatím.” 

Číst dále

Soutěž a podnikej

Od | Blog | Žádný komentář

Soutěž pomůže středoškolákům rozjet vlastní firmu. Radit jim budou zkušení podnikatelé

Nastupovat na vysokou školu už se zkušenostmi z podnikání a s vlastním příjmem. To je myšlenka, kterou se snaží podpořit soutěž pro středoškoláky Soutěž a podnikej. Projekt startující prvního září v má pomoci mladým vizionářům splnit jejich sny. Středoškoláci budou moci představit vlastní podnikatelský záměr a ověřit si jeho funkčnost na reálném trhu. Celým procesem je navíc budou provázet zkušení mentoři a porotci. Finální projekty posoudí například i zakladatel společnosti Kiwi.com Oliver Dlouhý. Vítězný tým pak dostane peníze na rozjezd vlastního start-upu i cestu do Spojených států.

Číst dále

Škola budoucnosti – jak by měla vypadat?

Od | Blog | Jeden komentář
V poslední době se stále více lidí negativně vyjadřuje k úrovni českého školství. Neustále jsou omílány dokola kritické názory, že je české školství zastaralé, zpátečnické a celkově špatné. Ve třídách je příliš mnoho žáků, kteří se učí nepotřebné informace ze starých učebnic a nad nimi stojí kantoři otrávení svou mizerně placenou prací. Je tu nedostatek kvalitního vybavení pro školy, špatně nastavené zkoušky a testy včetně maturity. Otázka tedy zní – jak by to mělo být správně? Jakým směrem by se české školství mělo ubírat? Nyní vám představím takový svůj malý model střední školy budoucnosti a několik tipů jak vylepšit tu svou.

Číst dále

Debatování – nový fenomén ve světovém vzdělávání

Od | Blog | Žádný komentář

Proč s ním začít a jaké konkrétní kroky k tomu podniknout?

Soutěžní debatování je díky schopnostem a dovednostem, které pomáhá rozvíjet, ideálním doplňkem běžné školní výuky. V současné době se ve většině zemí světa rychle šíří, dokonce i v Česku je možné se mu aktivně věnovat. Přečtěte si, proč je debatování prospěšné, jak se zapojit do debatních soutěží a jak postupovat při zakládání debatního klubu na své škole.

Je to jednodušší, než by se mohlo na první pohled zdát. Stačí začít!

Číst dále

Honza Blaha – vědec a kavárenský povaleč, který si o školství myslí své

Od | Blog | Žádný komentář
Jan Blaha je mladý vědec, který již na střední škole boduje v zahraniční konkurenci se svým projektem týkajícím se kvasinky candida parapsilosis. I přes to, že Honza věnuje většinu svého volného času právě vědě, záběr jeho znalostí a dovedností se vztahuje i k mnoha jiným oborů včetně školství. Přečtěte si náš rozhovor! 

Číst dále

Switch to English

Česká středoškolská unie, z. s.
Plovdivská 3426/9, 143 00 Praha 4
info@stredoskolskaunie.cz

Náš Facebook | Náš Twitter