Report Zažij střední Jinak Brno

Od | Aktuality, Zapoj se | Žádný komentář

Začátkem listopadu (5.10. 2017) se v Místodržitelském paláci v Brně konala již pátá akce Zažij střední jinak. Tentokrát jsme se zaměřili na výuku informatiky na středních školách. Podle středoškoláků i hostů, kteří se zúčastnili našeho workshopu, by se měla výuka informatiky změnit především v tom, jakým způsobem je k ní přistupováno nejen ze strany žáků, ale i učitelů.

V první části programu jsme se věnovali debatě s hosty, kteří účastníkům poskytli nový pohled na celou problematiku. Každý z hostů se běžně vyskytuje v jiném prostředí a patří mezi různé věkové generace, proto bylo zajímavé sledovat, v čem se jejich názory shodují a v čem odlišují. Našimi hosty byli:

  • Bára Bühnová (Czechitas, Masarkova univerzita)
  • Petr Naske (předseda Jednoty školských informatiků)
  • Honza Mrázek (student informatiky na Masarykově univerzitě, spoluautor korespondenčních seminářů z informatiky)
  • Roman Koláčný (kybersoutez.cz)

V druhé části programu jsme se věnovali workshopu, kdy se účastníci a hosté rozdělili do skupin a společně v menších skupinách probírali osobní zkušenosti s výukou informatiky. V průběhu této aktivity se vytvořili plakáty, na které bylo vypsáno, jak by výuka měla vypadat a čemu by se naopak měla vyvarovat.

Výstupy:

  1. Středoškoláci se shodli na tom, že jedním z nejdůležitějších faktorů při výuce informatiky je pozitivní motivace. Žáci se často cítí demotivováni, protože je probíraný obsah nad jejich síly, nebo je látka příliš těžká.
  2. Učitel by měl být při výuce průvodcem a žák by se měl samostatně s jeho pomocí propracovat k cíli, který pro něj bude mít smysl a hodnotu. S tím souvisí to, že informatika je tvůrčí proces a nedá se škatulkovat. Východiskem by mohla být práce na větších projektech, v rámci kterých by si žák musel osvojit hned několik různých dovedností.
  3. Velkým problémem je podle účastníků nedostatečné vzdělání některých pedagogů, tudíž častokrát dochází k tomu, že žáci mají lepší vzdělání v IT než jejich učitelé.
  4. Informatika je velmi širokým oborem, proto by bylo efektivní, kdyby měli studenti možnost rozdělit se do skupin podle zájmu a následně se danému tématu věnovat do hloubky.
  5. Výuka by měla reagovat na aktuální požadavky, proto by mělo docházet k neustálé aktualizaci učebních postupů i samotného obsahu.

Report Zažij střední jinak Ostrava

Od | Aktuality, Zapoj se | Žádný komentář

Dne 2. 11. se v Ostravském Centru Pant konala v pořadí již třetí letošní akce Zažij střední jinak, tentokrát na téma mediální gramotnosti, s konkrétním názvem: TOP 5 způsobů, jak napálit středoškoláka. Hoaxy, dezinformace nebo post-faktická doba jsou pojmy, se kterými se v současné době setkáváme čím dál častěji. Oproti minulým generacím čerpáme informace především z internetu, kam ovšem může přispívat kdokoliv a zdaleka ne všechny zprávy bychom měli považovat za důvěryhodné. Jak nás ale na tuto situaci připravuje škola? Touto otázkou jsme na setkání zabývali.  V úvodu se kromě České středoškolské unie představili hosté, kterými byli: Monika Horsáková,Vojtěch Bruk a Jan Tvrdoň.

Číst dále

V Praze vznikl středoškolský sněm, studenti chtějí přednostně řešit dopravu a stravování

Od | Aktuality, Parlamenty, Tiskové zprávy, Účast na jednání, Zapoj se | Žádný komentář

PRAHA, 16. listopadu 2017 – Na pražské Staroměstské radnici byl dnes slavnostně ustaven Středoškolský sněm hlavního města Prahy, který společně organizuje magistrát a Česká středoškolská unie. V předvečer Mezinárodního dne studentstva se studenti reprezentující více než sedmdesát středních škol a odborných učilišť shodli na jednacím řádu a potřebě přednostně řešit problematiku dopravy a školního stravování. Projekt se koná pod záštitou pražské radní pro školství Ireny Ropkové. Studenti z více než sedmdesáti pražských středních škol a odborných učilišť se v předvečer 17. listopadu sešli na ustavujícím zasedání Středoškolského sněmu hlavního města Prahy. Ten zakládá Česká středoškolská unie ve spolupráci s pražskou radní pro školství Irenou Ropkovou. Cílem je podpořit zapojení středoškoláků na rozhodování o věcech, které se jich v hlavním městě bezprostředně dotýkají. „Počet zapojených středoškoláků mě příjemně překvapil, to samé platí o věcné a nesmírně zajímavé diskusi, která se na tomto ustavujícím zasedání vedla. Jsem ráda, že mají mladí lidé v Praze zájem o veřejné dění a chtějí se mu aktivně věnovat. Vedle participace tento projekt ve studentech podpoří navíc i úctu k demokratickému způsobu rozhodování a umožní jim osvojit si některé klíčové dovednosti, jako je například respekt k odlišným názorům či snaha o hledání konsenzu a kompromisu,” uvedla radní Ropková. Do středoškolského sněmu jsou studenti vysílání svou školní žákovskou samosprávou. Ze šedesáti tisíc středoškoláků, kteří v Praze studují, tak byla na zasedání zastoupena více než třetina z nich. „Značnou část prvního sněmu zabrala diskuze o pravidlech a smyslu jeho fungování. Delegáti se shodli, že studentský poradní orgán by měl mít vlastního předsedu a místopředsedy, kteří budou mezi zasedáními komunikovat s radními o usneseních, která na zasedáních studenti přijmou,” říká Lenka Štěpánová, předsedkyně České středoškolské unie. Dočasným předsedáním sněmu pověřili studenti Michala Pitra, studenta pražského gymnázia Nový PORG, který vedl i průběh prvního zasedání. V jeho druhé části se studenti přesunuli k diskuzi o tom, co středoškoláci považují za klíčové pro každodenní život mladých lidí ve městě. „Jako dvě stěžejní témata ze zasedání vyplynuly problémy se stravováním ve školách a městskou hromadnou dopravou. Jejich řešení bude předmětem dalšího zasedání, které proběhne na začátku příštího roku,” doplňuje Michal Pitr a dodává, že na sněm zamýšlí studenti ve spolupráci s pražským magistrátem pravidelně zvát i odborníky.

Pokud tvá škola nebyla zastoupena na ustavujícím zasedání, registruj se za ni na II. zasedání ty!

Doplnění k mediálním ohlasům na předvolební superdebatu Politika vs. Vzdělávání a prohlášení Knihovny Václava Havla

Od | Aktuality, Nezařazené, Tiskové zprávy | Žádný komentář

Praha, 15. září – doplnění ČSU k mediálním ohlasům na předvolební superdebatu Politika vs. Vzdělávání a prohlášení Knihovny Václava Havla

14. září v podvečer proběhla v Knihovně Václava Havla předvolební debata na téma Politika vs. Vzdělávání pořádaná Českou středoškolskou unií. Do diskuze byly pozvány všechny dominantní politické síly na české politické scéně podle volebních modelů agentury MEDIAN, a to ve složení: Dobešová Ivana (ANO) Klíma Pavel (TOP09) Kořenek Petr (ČSSD) Výborný Marek (KDU ČSL) Nantl Jiří (ODS) Semelová Marta (KSČM). Česká středoškolská unie o jmenném seznamu politiků, které strany nominovaly do diskuze, před konáním akce průběžně Knihovnu Václava Havla informovala, s hosty v tomto složení jsme byli se všemi spoluorganizujícími stranami před debatou ve shodě.

Do diskuze jsme pozvali všechny politické strany, které budou mít po volbách reálnou možnost z poslanecké sněmovny zásadně ovlivnit vzdělávání v České republice, Komunistickou stranu Čech a Moravy nevýjimaje. Demokratická diskuze o směřování školství by měla být založena na pluralitě názorů. Je na divákovi, aby se rozhodl, kterou ze stran ve volbách podpoří, a je na vzdělávacích institucích, aby vychovaly kriticky smýšlející osobnosti schopné uvažovat v kontextu.

Cílem předvolební debaty bylo najít konsensus napříč politickým spektrem na řešení výzev, kterým české vzdělávání čelí. Debata byla vedena věcně a poskytla prostor pro nalezení takového konsenzu. Mediální vytržení účasti některých zástupců politických stran z kontextu považujeme za nesprávné.

Popírání politických zločinů minulého režimu je nepřijatelné, ale nebylo předmětem včerejší diskuze.

Záznam z předvolební debaty bude během dne k dispozici na webu České televize: bit.ly/superdebata-stream

Pozvánka: Zažij střední jinak: Naučili mě zapnout počítač. Jsem informatik?

Od | Aktuality | Žádný komentář

Výuka informatiky na středních školách dosahuje nejrůznějších podob. Někde tráví celý rok tím, že se učí psát všemi deseti, jinde se učí základy mediální gramotnosti a na některých školách se věnují třeba programování!

Stačí zavzpomínat na naše rané dětství a porovnat se současným – počítače a další elektronická zařízení nás obklopují čím dál tím více a stávají se naprosto nezbytnou součástí každodenního života.

S ohledem do budoucna, na co a jak nás má vůbec výuka informatiky připravovat?Co by mělo být podle tebe obsahem výuky informatiky?   Číst dále

Switch to English

Česká středoškolská unie, z. s.
Plovdivská 3426/9, 143 00 Praha 4
info@stredoskolskaunie.cz

Náš Facebook | Náš Twitter